خوراکی های مضر برای سندروم روده تحریک پذیر

ناراحتی های گوارشی زیادی وجود دارد که میتواند تغذیه شما را تحت تاثیر قرار دهد البته برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند با رعایت یک رژیم غذایی مناسب میتوان عوارض کمتری را تجربه کرد.

سندروم روده تحریک پذیر ( IBS ) یک بیماری مزمن است که روی روده تاثیر می گذارد. این بیماری را با شاخصه هایی چون ناراحتی و درد معده و تغییر در عادات روده می شناسیم. علائم آن عبارتند از ورم و نفخ، گرفتگی، درد، اسهال و یبوست. برای کسانی که از این مشکل رنج می برند، علائم بسیار زجر آور است و در موارد بسیار شدید فرد را کاملا ناتوان می کند.

در بیماری سندروم روده تحریک پذیر،غذاها و نوشیدنی ها نقشی بسیار مهم ایفا می کنند. بیش از ۶۰ درصد بیمارانی که دچار IBS هستند گزارش داده اند که درست بعد از وعده غذایی علائمشان بدتر شده است. تحریک کننده های خوراکی بسیار شایع هستند به طوری که ۸۴ درصد بیمارانی که عوامل تحریک کننده خود را گزارش دادند، حداقل به یک غذا اشاره کرده بودند.

غذاهایی که در ادامه خواهد آمد شایع ترین موارد خوراکی است که روی این بیماری تاثیر می گذارند. با اینکه ممکن است این غذاها روی همه بیماران سندروم روده تحریک پذیر تاثیر نگذارد، اما توصیه می کنیم در صورت مشاهده علائم از سمت هر کدام از آنها خیلی سریع محدودش کنید.

1. غذاهای سرشار ازFODMAP

FODMAP در واقع یک کلمه اختصاری است و به جای تخمیر الیگوساکاریدها، دی ساکاریدها، مونوساکاریدها و پلی ال استفاده می شود. اینها انواع مختلف کربوهیدرات و قند هستند که در روده هضم نمی شوند و یا به خوبی جذب نمی شوند. غذاهای سرشار از FODMAP عبارتند از سیر، پیاز، آرد، شیر، بستنی، قارچ، زردآلو، گلابی و لوبیا. البته اینها تنها تعدادی از این غذاها بودند. تحقیقات نشان داده برنامه غذایی که این نوع غذاها در آن محدود شود می تواند تاثیرات مثبت زیادی روی کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر داشته باشد.

از آنجا که محدود کردن و حذف بعضی غذاها از برنامه غذایی بسیار دشوار است باید بگوییم این محدودیت برای مدت زمانی محدود اعمال می شود نه برای همیشه. این نوع برنامه غذایی شامل سه مرحله است:

حذف تمام غذاهای FODMAP از برنامه غذایی به مدت ۶ تا ۸ هفته.

1. الکل
  2. غذاهای پرچرب

تحریک کننده های شایع پر چرب عبارتند از: گوشت های سرخ شده، چیپس، سوسیس، پیتزا، پای و سس های خامه ای. با این حال لازم نیست که یک برنامه غذایی سرشار از چربی را دنبال کنید. روی چربی های غیر اشباع و چربی های دارای حلقه های اشباع نشده تمرکز کنید مانند روغن زیتون، آجیل ها، دانه ها و ماهی های پرچرب.

1. کافئین
  2. غذاهای تند

رژیم غذایی برای روده «تحریک پذیر»

مواد غذایی مناسب برای کنترل گوارش به شرح زیر می باشد :

– نوشیدن ۶ تا ۸ لیوان آب در روز: به ویژه اگر اسهال دارید این کار مفید است. مصرف نوشابه های کربونه می تواند به دلیل وجود گاز، ناراحتی را افزایش دهد.

۲- خوردن مقدار بیشتر فیبر: فیبر غذایی اغلب در کاهش علائم IBS هم در بیماران مبتلا به اسهال و هم در مبتلایان به یبوست کمک کننده است.

غلات و نان های سبوس دار، میوه ها و سبزیجات منابع غنی از فیبر هستند. آغاز یک رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند تولید گاز و نفخ را برای چند هفته ای افزایش دهد. مکمل های غذایی می توانند در کاهش یبوست و نیز اسهال موثر باشند.

۳- خوردن وعده های کوچک غذا به دفعات بیشتر: حجم زیاد غذا می تواند دل پیچه و اسهال را سبب شود.

۴- مصرف غذاهای حاوی باکتری های مفید از قبیل ماست یا مکمل های اسیدوفیل

• درمان های مکمل

برخی مبتلایان به IBS درمان های مکمل را مناسب می یابند: درمان گیاهی شامل بابونه، نعنا و زنجبیل در کاهش درد دستگاه گوارش موثر شناخته شده است. این نکته اهمیت دارد که قبل از مصرف هر داروی گیاهی با پزشکتان مشورت کنید.

مکمل های غذایی حاوی باکتری های طبیعی روده نظیر اسیدوفیل ها و لاکتوباسیل ها که دو یا سه بار در روز مصرف شوند، می توانند در برقراری تعادل در میزان باکتری های طبیعی روده و کاهش گاز و نفخ موثر باشند.

ورزش منظم از قبیل قدم زدن می تواند استرس را کاهش داده و دفع مدفوع را تسهیل نماید. ماساژدرمانی نیز می تواند در کاهش اثرات استرس مفید باشد. هیپنوتیزم روش درمانی دیگری است که می تواند برای IBS مد نظر قرار بگیرد. هیپنوتیزم می تواند در کمک به مبتلایان به IBS در کنترل استرس و اضطراب و تقویت مهارت های مرتبط مدنظر قرار بگیرد.

تسکین علائم با روش هایی چون تمرکز، درمان های بیوفیدبک، آرامش بخشی عضلانی و ماساژدرمانی گزارش شده است.

• توصیه های عملی :

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال کارکردی است، بدین معنی که به چگونگی عملکرد روده و نه عیب ساختمانی مرتبط می شود. از این رو درمان علائم، کلید اصلی کاهش درد و ناراحتی است.

برای برطرف کردن علائم یا پرهیز از آنها می توانید:

۱- از مصرف غذاهای مشکل ساز پرهیز کنید. الکل، شکلات، کافئین و شیرین کننده های عاری از شکر مانند سوربیتول و مانیتول می توانند آغاز علائم را سبب شوند. غذاهای پرچرب نیز می توانند علائم را بدتر کنند. در برخی افراد فرآورده های لبنی می توانند مشکل ساز باشند.

۲- به رژیم غذایی خود فیبر اضافه کنید. فیبر می تواند یبوست و نیز اسهال را کاهش دهد. از آنجایی که خود می تواند مولد گاز و دل پیچه باشد پزشکان توصیه می کنند که آن را به تدریج به رژیم غذایی خود بیفزایید. میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار غنی از فیبر هستند. مکمل های حاوی فیبر نیز می توانند کمک کننده باشند.

۳- در فواصل منظم غذا بخورید. خوردن غذا در فواصل منظم می تواند کارکرد روده ها را بهبود بخشد.

۴- وعده های کوچک غذایی را به دفعات بیشتری مصرف کنید. وعده های بزرگ می توانند دل پیچه و اسهال را سبب شوند.

۵- مقدار زیادی آب بنوشید.

۶- به طور منظم ورزش کنید. بسیاری از بیماران بهبود علائم را فقط با قدم زدن به مدت نیم ساعت در روز گزارش می کنند. ورزش همچنین در کاهش استرس موثر است.

۷- سطح استرس را کاهش دهید. راه های لازم شامل مشاوره، تمرکز، ورزش منظم، آرامش بخشی عضلانی، تنفس عمیق ، بیوفیدبک (بازخوردزیستی) و هیپنوتیزم است.

۸- داروهای ضداسهال و داروهای ملین را که بدون نسخه پزشک به فروش می رسند، با احتیاط مصرف کنید. این داروها برای مصرف زیاد و طولانی مدت ساخته نشده اند. با پزشکتان مشورت کنید.